Sunoko otvorio prvi Istraživačko-razvojni centar
Intervju sa Slobodanom Košutićem, direktorom kompanije Sunoko, za Večernje Novosti povodom otvaranja Istraživačko-razvojnog centra za šećernu repu
Kompanija Sunoko, članica MK Group, otvorila je svoj Istraživačko-razvojni centar, prvi privatni centar te vrste u oblasti agrara u Srbiji. Naučnici i tehnolozi će raditi na rešenjima kako bi dobili što veću proizvodnju šećerne repe, u skladu sa najnovijim naučnim istraživanjima i smernicama dobre poljoprivredne prakse. Tim povodom razgovarali smo sa Slobodanom Košutićem, direktorom kompanije Sunoko.
- Otvoren je istraživačko-razvojni centar za šećernu repu, koja je njegova osnovna namena? Otkud ideja da se on osnuje?
Sunoko je odlučio da intenzivira napore na obezbeđivanju kontinuirane edukacije proizvođača i formira istraživački centar za šećernu repu koji će se baviti primenjenim istraživanjima u tehnologiji proizvodnje ove dragocene ratarske kulture. Kompanija Sunoko i naši farmeri imaju ogromno znanje i iskustvo koje smo iskoristili da našu proizvodnju šećerne repe podignemo iznad prosečne proizvodnje u Srbiji. Vidimo veliki potencijal u ovoj grani poljoprivrede i spremni smo da investiramo, ne samo u naše partnere, već i da podelimo to znanje sa svima onima koji žele da povećaju prinose na svojim njivama repe. U tu svrhu otvorili smo istraživački centar koji će se baviti primenjenim istraživanjima u tehnologiji proizvodnje šećerne repe, opremljen najsavremenijom labaratorijskom opremom i mehanizacijim, u kojem će nam najstručniji kadrovi omogućiti da rezultati istraživanja uz pomoć Agroservisa kompanije Sunoko u najkraćem roku budu primenjeni na našim njivama.
- U toku je velika kampanja prerade šećerne repe, da li ste zadovoljni rezultatima?
U ovogodišnjoj kampanji, sve tri „Sunokove” šećerane – u Vrbasu, Pećincima i Kovačici, rade u optimalnom kapacitetu, a očekuje se da u toku kampanje bude proizvedeno 250.000 tona šećera, što je i više nego dobra sezona i pored svih izazova. Uprkos okolnostima tokom marta i aprila, za naše šećerane je posejano 28.300 ha šećerne repe, a tokom same kampanje prerade repe ostvarujemo natprosečne rezultate. Cilj nam je da sledeće godine ostvarimo u proseku 10t šećera/ha, što smo već uspeli da prebacimo u ovoj godini kod proizvođača koji su ispratili našu tehnologiju proizvodnje.
- Privredna komora Srbije pokrenula je projekat „Stvarano u Srbiji“ i kreirala oznaku „Čuvarkuća“ i Sunoko je jedan od dobitnika žiga. Šta za kompaniju predstavlja ova nagrada?
- Tokom proteklih meseci bili smo svedoci povećane potražnje za osnovnim životnim namirnicama. Kako se to odrazilo na poslovanje kompanije Sunoko i generalno na način rada u šećeranama?
Pripreme za kampanju, odnosno remonti preradnih kapaciteta i investicija u sva tri proizvodna centra kompanije Sunoko, uprkos aktuelnoj situaciji sa pandemijom virusa Covid-19, odrađeni su u planiranim rokovima. Preduzete su najviše mere prevencije kako bi se zaštitilo zdravlje i sigurnost radnika i obezbedilo nesmetano odvijanje proizvodnih procesa u toku kampanje prerade šećerne repe. Naš imperativ je da budemo pouzdan regionalni dobavljač jedne od osnovnih životnih namirnica u svim okolnostima.
- Svedoci smo da se sve više poslova i procesa digitalizuje i automatizuje. U kojoj meri je digitalizacija primenjiva na vašu industriju?
Dobrom organizacijom i edukacijama koje je sprovodio tim našeg sirovinskog sektora pod okriljem Istraživačko-razvojnog centra Sunoko, uspeli smo da zajedno sa našim proizvođačima unapredimo, pre svega, zaštitu od bolesti lista. Aktivno radimo na digitalizaciji procesa, te ove godine u Proizvodnom centru Kovačica testiramo i aplikaciju E-otpremnica koja će omogućiti potpunu digitalizaciju dokumentacije u procesu dopremanja šećerne repe. Na taj način, najveći proizvođač šećera u Srbiji spremno će dočekati period u kojem će, kako je i najavljeno od strane države, zakonska regulativa omogućiti punopravno korišćenje elektronskih dokumenata.
- Koji su planovi za izvoz?
Kompanija Sunoko, sa svoja tri proizvodna centra, najefikasniji je proizvođač šećera u jugoistočnoj Evropi sa godišnjim izvozom od 150.000 tona. Izvozna tržišta su najvećim delom zemlje u regionu, imajući u vidu cilj kompanije da ostvari lidersku poziciju na Balkanu. Za sada se sve odvija po planu i nadamo se da će tržište šećera ostati stabilno.