Sunoko otvorio prvi Istraživačko-razvojni centar

19.01.2021. | Vesti i saopštenja
Sunoko otvorio prvi Istraživačko-razvojni centar

Intervju sa Slobodanom Košutićem, direktorom kompanije Sunoko, za Večernje Novosti povodom otvaranja Istraživačko-razvojnog centra za šećernu repu

Kompanija Sunoko, članica MK Group, otvorila je svoj Istraživačko-razvojni centar, prvi privatni centar te vrste u oblasti agrara u Srbiji. Naučnici i tehnolozi će raditi na rešenjima kako bi dobili što veću proizvodnju šećerne repe, u skladu sa najnovijim naučnim istraživanjima i smernicama dobre poljoprivredne prakse. Tim povodom razgovarali smo sa Slobodanom Košutićem, direktorom kompanije Sunoko.

  1. Otvoren je istraživačko-razvojni centar za šećernu repu, koja je njegova osnovna namena? Otkud ideja da se on osnuje?

Sunoko je odlučio da intenzivira napore na obezbeđivanju kontinuirane edukacije proizvođača i formira istraživački centar za šećernu repu koji će se baviti primenjenim istraživanjima u tehnologiji proizvodnje ove dragocene ratarske kulture. Kompanija Sunoko i naši farmeri imaju ogromno znanje i iskustvo koje smo iskoristili da našu proizvodnju šećerne repe podignemo iznad prosečne proizvodnje u Srbiji. Vidimo veliki potencijal u ovoj grani poljoprivrede i spremni smo da investiramo, ne samo u naše partnere, već i da podelimo to znanje sa svima onima koji žele da povećaju prinose na svojim njivama repe. U tu svrhu otvorili smo istraživački centar koji će se baviti primenjenim istraživanjima u tehnologiji proizvodnje šećerne repe, opremljen najsavremenijom labaratorijskom opremom i mehanizacijim, u kojem će nam najstručniji kadrovi omogućiti da rezultati istraživanja uz pomoć Agroservisa kompanije Sunoko u najkraćem roku budu primenjeni na našim njivama.

  1. U toku je velika kampanja prerade šećerne repe, da li ste zadovoljni rezultatima?

U ovogodišnjoj kampanji, sve tri „Sunokove” šećerane – u Vrbasu, Pećincima i Kovačici, rade u optimalnom kapacitetu, a očekuje se da u toku kampanje bude proizvedeno 250.000 tona šećera, što je i više nego dobra sezona i pored svih izazova. Uprkos okolnostima tokom marta i aprila, za naše  šećerane je posejano 28.300 ha šećerne repe, a tokom same kampanje prerade repe ostvarujemo natprosečne rezultate. Cilj nam je da sledeće godine ostvarimo u proseku 10t šećera/ha, što smo već uspeli da prebacimo u ovoj godini kod proizvođača koji su ispratili našu tehnologiju proizvodnje.

  1. Privredna komora Srbije pokrenula je projekat „Stvarano u Srbiji“ i kreirala oznaku „Čuvarkuća“ i Sunoko je jedan od dobitnika žiga. Šta za kompaniju predstavlja ova nagrada?
  2. Tokom proteklih meseci bili smo svedoci povećane potražnje za osnovnim životnim namirnicama. Kako se to odrazilo na poslovanje kompanije Sunoko i generalno na način rada u šećeranama?

Pripreme za kampanju, odnosno remonti preradnih kapaciteta i investicija u sva tri proizvodna centra kompanije Sunoko, uprkos aktuelnoj situaciji sa pandemijom virusa Covid-19, odrađeni su u  planiranim rokovima. Preduzete su najviše mere prevencije kako bi se zaštitilo zdravlje i sigurnost radnika i obezbedilo nesmetano odvijanje proizvodnih procesa u toku kampanje prerade šećerne repe. Naš imperativ je da budemo pouzdan regionalni dobavljač jedne od osnovnih životnih namirnica u svim okolnostima.

  1. Svedoci smo da se sve više poslova i procesa digitalizuje i automatizuje. U kojoj meri je digitalizacija primenjiva na vašu industriju?

Dobrom organizacijom i edukacijama koje je sprovodio tim našeg sirovinskog sektora pod okriljem Istraživačko-razvojnog centra Sunoko, uspeli smo da zajedno sa našim proizvođačima unapredimo, pre svega, zaštitu od bolesti lista. Aktivno radimo na digitalizaciji procesa, te ove godine u Proizvodnom centru Kovačica testiramo i aplikaciju E-otpremnica koja će omogućiti potpunu digitalizaciju dokumentacije u procesu dopremanja šećerne repe. Na taj način, najveći proizvođač šećera u Srbiji spremno će dočekati period u kojem će, kako je i najavljeno od strane države, zakonska regulativa omogućiti punopravno korišćenje elektronskih dokumenata.

  1. Koji su planovi za izvoz?

Kompanija Sunoko, sa svoja tri proizvodna centra, najefikasniji je proizvođač šećera u jugoistočnoj Evropi sa godišnjim izvozom od 150.000 tona. Izvozna tržišta su najvećim delom zemlje u regionu, imajući u vidu cilj kompanije da ostvari lidersku poziciju na Balkanu. Za sada se sve odvija po planu i nadamo se da će tržište šećera ostati stabilno.